Vi er vant til at siste søndag i kalenderåret er i desember, og nyttårsdag er 1. januar. Imidlertid har kineserne sitt nyår og den gamle mayakulturen hadde sin kalender som ikke er overensstemmende med vår nyttårsfeiring. Og slik er det også i kirken. Kalenderåret og kirkeåret har hver sin rytme. I kirken starter det nye året fire søndager før juledag. De fire søndagene kaller vi for adventstid. Imidlertid kalles søndagen også for "Kristi kongedag" eller "Domssøndag". Disse navnene gjenspeiler de bibeltekstene som leses i gudstjenesten. Det er bibeltekster om oppbrudd, det er bibeltekster om Kristus, Menneskesønnen, som kommer i herlighet og viser at han er all verdens konge. Av ganske annen karakter er bibelteksten fra Profeten Jesaja som vitner om den hellige Gud, høy og opphøyd, men som samtidig også er "hos den som er knust og nedbøyd i ånden". Bibeltekstene handler om Gud i det høye og Gud i det lave. Begge deler hører vi siste søndag i kirkeåret. Nettopp ved starten av et nytt kirkeår inviteres vi til å beskrive fremtiden, som vi egentlig ikke kan si noe om, selv om vi vet ganske mye om hva tiden som ligger foran bringer. Vi venter på en avklaring om korona eller covid, om ny president i USA og stortingsvalget neste høst. Men vi inviteres også til å beskrive det altomfattende og uutsigelige ved Gud – "høy og opphøyd" – langt fra alt vi kan formulere i ord eller handling. Salmedikteren Wilhelm Andreas Wexels forsøkte i helt alminnelige ord og vendinger: Tenk når engang er løst hver jordisk gåte, / besvart hvert "hvorfor" som jeg grunnet på! / Tenk når jeg da får se Guds handlemåte, / når jeg hans skjulte vei skal klart forstå! Og vi kan lett følge Wexels. Det handler om det uutgrunnelige, de jordiske gåtene, det skjulte. Siste søndag i kirkeåret er tid til å stille spørsmål og samtidig innse og innrømme at det gis ikke svar på alt. Spørsmålene er imidlertid så viktige i seg selv at det holder å stille dem selv om svaret blir at Gud er høy og opphøyd. Mange bærer på et ønske og en forhåpning om at det skal være svar. Kanskje finnes det ikke svar på alt. Det hindrer oss ikke å stille spørsmål og være konkrete. Denne helgen er det ingen gudstjenester i Oslo, i fravær av det fysiske samværet får vi møtes foran radio eller TV eller andre plattformer. Bibeltekstene vil imidlertid bli forkynt.
Morthen D. Sørlie prest i St. Hanshaugen sokn